Er komt een registratie- en kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen, waaronder de elektrische step, de stint en de segway. Daarmee heeft het demissionaire kabinet op 3 november ingestemd. De plicht zal naar verwachting op 1 juli 2024 moeten ingaan.
Wie nu al een bijzondere bromfiets heeft die tot het verkeer is toegelaten, krijgt een jaar de tijd om deze te laten registreren en een kenteken te verkrijgen. Deze mensen moeten zich melden bij de Dienst Wegverkeer (RDW), die de registratie en het kenteken voor hen regelen. Het gaat naar schatting om vijfduizend bijzondere bromfietsen.
Opsporen van niet-goedgekeurde bromfietsen
De plicht wordt ingevoerd om het opsporen van niet-goedgekeurde bromfietsen makkelijker te maken. Mark Harbers, minister van Infrastructuur, zegt dat bromfietsen soms niet goed te onderscheiden zijn, doordat ze veel op elkaar lijken. ‘Dat vind ik onwenselijk, want niet-goedgekeurde voertuigen zijn niet veilig genoeg bevonden’, aldus Harbers. De invoering van de kenteken- en registratieplicht moet ervoor zorgen dat mensen en handhavers ‘in één oogopslag kunnen zien of zij met dit voertuig mogen rijden’.
Het is nog niet bekend hoe het verplichte kenteken eruit komt te zien. Veel bijzondere bromfietsen zijn klein in omvang en hebben daardoor slechts beperkt de ruimte. Het ministerie van Infrastructuur benadrukt dat er bij het ontwerp van het kenteken rekening zal worden gehouden met deze beperkte ruimte.
E-steps nu nog verboden
In steden zijn ze al regelmatig in beeld, maar officieel mogen mensen nog niet met elektrische steps de openbare weg op. De branche van stepjes hoopt al langere tijd dat Nederland de steps wil gaan toelaten, maar dit proces is al jaren bezig.
In andere landen worden e-steps inmiddels alweer van de weg gehaald. Zo deed Parijs de elektrische steps per 1 september in de ban en pleitte ook een meerderheid van de Brusselaars voor een verbod op de e-steps. Of de elektrische steps daar definitief van de weg worden gehaald, is nog niet bekend.