Grote steden in Nederland zijn kritisch over de landelijke legalisatie van deelsteps. Dit blijkt uit een rondvraag van BNR. Woordvoerders van de steden geven aan te kijken naar de mogelijkheden tot een lokaal verbod.
Minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil elektrische steps in 2025 gaan legaliseren. Daarvoor moet wetgeving worden geïntroduceerd. Voor bedrijven als Lime, Tier en Dott zou het dan mogelijk worden om hun deelsteps in Nederland aan te bieden, maar in Nederland wordt daar niet altijd positief op gereageerd.
Lokaal verbod van deelsteps
Een woordvoerder van de Haagse wethouder voor Mobiliteit Anne Mulder doelt op een lokaal verbod in Den Haag. ‘Ze gaan hier in ieder geval niet de straat op’, wordt tegen BNR gezegd. In Utrecht wordt even kritisch gereageerd. Het stadsbestuur geeft aan BNR aan dat het ‘de vraag is of de voertuigen van toegevoegde waarde zijn voor de mobiliteitsdoelstellingen van de stad’.
Ook in de gemeente Amsterdam staat men niet meteen open voor de legalisatie. Er wordt gesproken over maatwerk. ‘Het mag duidelijk zijn dat we ons nu al zorgen maken over de veiligheid op het fietspad vanwege de enorme drukte’, zegt een woordvoerder namens de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst, portefeuillehouder van Verkeer, vervoer en luchtkwaliteit, Openbare ruimte en groen, Water en Aanpak Noord tegen BNR.
Van de grote steden wordt in Rotterdam het meest positief gereageerd op de mogelijke legalisatie van elektrische deelsteps. De woordvoerder van wethouder Vincent Karremans voor de onderwerpen Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit geeft aan dat het college van de stad in gesprek wil blijven over specifieke regels.
Vanaf september verbod in Parijs
In Parijs stemden inwoners in april tegen deelsteps. 89% van de kiezers stemde bij een burgerbevraging voor het verbod. Slechts 7% van de kiesgerechtigden heeft gestemd, maar het verbod wordt desondanks per 1 september ingevoerd. In de stad worden zo’n 15.000 deelsteps verhuurd. Deze veroorzaken regelmatig ongelukkig en chaos op voetpaden, waar de steps vaak worden achtergelaten.
In zowel Parijs en door de grote steden in Nederland wordt specifiek gesproken over de gedeelde steps. E-steps voor particulier gebruik worden in de uitspraken en verboden tot op heden buiten beschouwing gelaten.