Steeds meer Brusselaars maken zich zorgen over de aanwezigheid van elektrische steps in de stad vanwege een gevoel van onveiligheid dat ze met zich meebrengen. Dit blijkt uit een recente enquête.
Uit een recent onderzoek van Cyclomedia, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in het vastleggen van 360° beelden van openbare ruimtes, blijkt dat meer dan de helft van de Brusselaars zich zorgen maakt over de aanwezigheid van elektrische steps in de stad. Deze zorgen zijn met name geworteld in een gevoel van onveiligheid. Voor dit onderzoek, gebaseerd op de Urban Safety Road Index van 2023, zijn meer dan 7.500 deelnemers in 25 Europese steden ondervraagd om hun perceptie van verkeersveiligheid te meten.
Veiligheidszorgen in Brussel
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de steden zoals Tallinn en Oslo aanzienlijk hogere veiligheidsscores behaalden dan Brussel en Antwerpen. In Brussel voelt meer dan de helft van de mensen zich onveilig vanwege elektrische steps en vergelijkbare voertuigen, waarbij ongeveer 31% toegeeft zich onveilig te voelen wanneer ze buiten zijn. Dit heeft geleid tot meer dan 60% van de Brusselse respondenten die anderen afraden om naar de stad te verhuizen, met name vanwege zorgen over verkeersveiligheid.
Wat opvallend is, is dat maar liefst 54% van de Brusselaars pleit voor een volledig verbod op elektrische steps, dit in navolging van vergelijkbare maatregelen die in Parijs zijn genomen. Deze reactie weerspiegelt de groeiende ontevredenheid over de veiligheidsproblemen die aan deze voertuigen worden toegeschreven.
Slechte wegen
Het gevoel van onveiligheid beperkt zich niet alleen tot elektrische steps. Brusselaars wijzen ook op de slechte staat van de wegen, die door 60% van de respondenten als potentieel gevaarlijk wordt beschouwd. Bovendien noemt 41% gebrekkige straatverlichting als een bijkomend zorgpunt.
Bewoners eisen verandering
De respondenten benadrukken de dringende noodzaak van verbeteringen op meerdere fronten binnen het verkeersveiligheidsbeleid in Brussel. Ze wensen onder andere een betere verdeling van het verkeer, de uitbreiding van fietspaden en duidelijkere wegmarkeringen om verschillende verkeerszones beter te definiëren. Deze bevindingen weerspiegelen de groeiende bezorgdheid van de inwoners over de staat van de verkeersveiligheid in hun stad.