In de Franse hoofdstad Parijs zijn elektrische deelsteps per 1 september verboden. Daarmee is het de eerste Europese hoofdstad die een verbod op deze e-steps doorvoert. De laatste deelsteps zijn door de bedrijven uit de stad weggehaald.
Parijs is niet alleen de eerste hoofdstad waar de deelsteps verboden zijn. In 2018 was Parijs juist de eerste Europese stad waar elektrische steps werden geïntroduceerd. In de stad werden ruim 15.000 e-steps van onder meer de merken Lime en Tier gebruikt.
Overlast en ongelukken
In april konden inwoners uit Parijs voor of tegen de e-steps stemmen. 89% van de kiezers stemde voor het verbod, maar slechts 7% van de kiesgerechtigden heeft gestemd. Voor Parijzenaren vormden de elektrische deelsteps een grote bron van irritatie.
De afgelopen vijf jaar zijn de regels voor deze steps, die door kinderen vanaf 12 jaar konden worden gehuurd, stap voor stap aangescherpt. Zo zijn er speciale parkeerzones voor de e-steps gecreëerd. Ook kwam er een maximumsnelheid en een limiet op het aantal aanbieders.
Deze maatregelen hadden volgens Parijzenaren niet het gewenste resultaat. Voetgangers bleven klagen over roekeloos rijgedrag, overlast en ongelukken. Door ongelukkig met elektrische deelsteps vielen meerdere doden en raakten honderden mensen gewond.
Geen totaalverbod op e-steps
Het resultaat van het referendum heeft geen invloed op mensen die zelf een e-step bezitten. In Frankrijk bezitten zo’n 700.000 zelf een elektrische step. Deze mogen zij gewoon blijven gebruiken. In Nederland mogen mensen met de meeste e-steps niet officieel de weg op.
De uit Parijs weggehaalde e-steps worden nu door de bedrijven naar steden gebracht waar deze wel zijn toegestaan. De deelsteps van Tier gaan naar Duitsland en Warschau. Lime brengt de e-steps over naar Lille, Londen en Kopenhagen en die van Dott gaan naar Tel Aviv.